Thursday, June 12, 2014

Tagged Under:

POLA PERCINTAAN DI KALANGAN PELAJAR IPTA

Share

POLA PERCINTAAN DI KALANGAN PELAJAR IPTA

Percintaan di kalangan pelajar IPTA dapat dilihat daripada pelbagai scenario dan pola. Percintaan pelajar dengan pelajar dan pelajar dengan golongan bukan pelajar iaitu yang sudah bekerja. Selain itu, perhubungan yang disertai dengan kepercayaan juga akan menyebabkan perhubungan itu berkekalan. Blog ini juga menyertakan satu model iaitu Model Tasyalakin berkenaan dengan tips bagaimana memupuk kepercayaan di antara pasangan. Zaman remaja di IPTA bukan sahaja untuk melanjutkan pelajaran Namun merupakan suatu medan untuk remaja untuk bersosial dengan dunia luar dan relajar untuk memulakan suatu perhubungan dengann mengenali rakan dan hati budi mereka sebelum membuat keputusan untuk menamatkan zaman bujang mereka. Percintaan adalah bermula dengan perkenalan. Perhubungan disertai dengan kejujuran dan kepercayaan akan menyulam kebahagiaan.

Pola berubah menunjukkan golongan pelajar yang mana percintaan mereka putus di tengah jalan. Percintaan yang tidak kekal adalah disebabkan oleh individu-individu yang bertukar-tukar pasangan. Hal ini adalah disebabkan oleh banyak faktor antaranya adalah ketidakserasian antara pasangan. Kebanyakkan daripada pelajar sendiri mempunyai pengalaman bercinta melebihi satu kali yang sering dianggap sebagai cinta monyet kerana bercinta ketika masih lagi belajar. Walaupun mereka seringkali menganggap pasangan mereka sebagai pasangan yang akan kekal sehingga ke alam perkahwinan tetapi banyak faktor yang menyebabkan ramai daripada remaja berpisah atau dalam kata lain ‘putus cinta’. Naluri remaja yang inginkan kebebasan menyebabkan perasaan tidak mahu dikongkong dan sukar untuk memberikan komitmen mengakibatkan berlakunya perpisahan walaupun pada dasarnnya mereka ingin menjalinkan hubungan berlainan jantina. Selain itu, terdapat juga individu yang tidak dapat memberikan komitmen yang diinginkan pasangan mereka disebabkan terlalu berhati-hati disebabkan pengalaman lampau ataupun kekangan waktu akibat komitmen terhadap kerja atau tugasan tertentu mahupun pelajaran menjadi menghalang mereka memberikan komitmen yang sepatutnya walaupun mereka ingin menjalinkan hubungan bersama seseorang.

Kini terdapat pula satu trend di mana remaja mengamalkan cinta siber iaitu percintaan yang dimulai dengan perkenalan di alam maya melalui ruang yang dikenali sebagai ‘chatting’ di kalangan remaja. Kecanggihan teknologi menyebabkan lebih banyak mekanisme yang boleh dijadikan tempat untuk remaja mencari lebih ramai kenalan seperti ‘Yahoo Messenger’, Friendster dan sebagainya (sekadar menyatakan beberapa contoh). Namun begitu, médium perkenalan yang sebegini mempunyai keburukan dan kebaikan yang tersendiri walaupun dikenalpasti mempunyai lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Antara kebaikan yang boleh dinyatakan disini adalah remaja dapat menganali individu-individu baru yang berasal daripada berbagai pelusuk tempat dan budaya, bangsa dan juga latarbelakang pendidikan yang berbeza menyebabkan remaja mempunyai lebih ramai rakan untuk bertukar-tukar pendapat dan pandangan tentang pelbagai topik dan tidak hanya terhad kepada pemikiran yang sempit. Hal ini akan memberi peluang kepada remaja mengenali rakan baru yang berasal daripada berlainan negeri dan negara sekaligus menjana pemikiran yang terbuka. Antara keburukan yang amat ketara adalah remaja tidak begitu mengenali individu yang mereka kenali di médium-medium alam siber tersebut. Terdapat banyak kes penipuan yang telah berlaku berpunca daripada perkenalan di alam siber ini. Antaranya adalah seperti kes penipuan atau lebih teruk lagi kes pencabulan kehormatan atau rogol setelah mereka berjumpa. Terdapat juga di kalangan remaja IPT yang menjalinkan hubungan dengan pasangan hanya di dalam ruangan siber dan tidak pernah berjumpa. Mereka tidak mengetahui samada pasangan mereka benar-benar jujur atau sebaliknya. Tidak dapat dinafikan juga terdapat pasangan-pasangan yang menjalinkan hubungan sehingga mereka melangkah ke alam perkahwinan bermula dengan hubungan di alam siber ini.

Pola percintaan mendatar memperlihatkan golongan-golongan pelajar yang yang mana percintaan mereka berakhir ke gerbang perkahwinan. Walaupun rata-rata pelajar IPT menjalinkan hubungan yang tidak serius iaitu tidak ada perancangan untuk pergi lebih jauh, terdapat juga pasangan yang menjalinkan hubungan yang serius untuk masa depan. Perhubungan yang serius tidak hanya terhad kepada pelajar yang menjalinkan hubungan dengan individu yang sudah mempunyai kehidupan yang stabil, malah trend remaja sekarang yang menjalinkan hubungan sesama rakan sekuliah semakin dilihat peningkatannya. Hal ini menyebabkan kembalinya trend berkahwin pada usia yang muda yang mana dahulu sangat popular kembali. Sekiranya mereka tidak merancang untuk berkahwin ketika sedang dalam pengajian, sekurang-kurangnya mereka akan menjalinkan hubungan yang lebih serius dengan mengikat tali pertunangan sebagai permulaan ke arah perhubungan yang menuju ke perkahwinan. Berkahwin dalam usia muda seawal 20-an dilihat semakin menjadi-jadi kini. Kini dilihat semakin ramai pelajar mengambil keputusan untuk menamatkan zaman bujang pada usia yang muda ketika masih belajar. Komitmen yang tinggi amat diperlukan supaya membolehkan mereka membahagikan masa pelajar dan komitmen rumahtangga.

Disini kami ingin menyertakan satu model yang dipanggil Model Tasyalakin yang akan memberikan tips bagaimana untuk menimbulkan kepercayaan dalam diri pasangan supaya perhubungan akan berkekalan. Antaranya adalah, kejujuran, penerimaan pasangan seadanya, memahami antara satu sama lain, keyakinan terhadap pasangan, komitmen yang ditunjukkan dalam perhubungan dan layanan yang konsisten.

Kejujuran akan menjamin sifat percaya antara pasangan. Antara pasangan tidak seharusnya ada rahsia Namun begitu, sesetengah perkara yang bersifat sangat peribadi mungkin perlu dirahsiakan untuk kebaikan bersama. Seterusnya, penerimaan pasangan dengan seadanya penting sebagai kunci kepada keintiman perhubungan yang membolehkan pasangan menerima baik dan buruk pasangan mereka. Kepercayaan juga perlu dipupuk melalui sifat memahami antara satu sama lain. Ketidaksefahaman mungkin akan terjadi sekiranya salah satu pihak tidak memahami pasangannya. Setiap pasangan juga perlu yakin dengan pasangannya sendiri seperti dari segi berkeyakinan dalam menyimpan rahsia atau tidak. Setiap pasangan biasanya menerapkan sifat mempercayai antara satu sama lain untuk memupuk sifat yakin dengan pasangannya. Komitmen yang ditunjukkan dan bersungguh-sungguh dalam perhubungan akan menyebabkan perhubungan berlaku dengan lancar namun sekiranya terdapat pihak yang tidak dapat memberikan komitmen seperti yang dikehendaki pasangan, perhubungan akan menjadi hambar dan pasangan akan berpendapat bahawa pasangan mereka sebenarnya tidak serius.

0 comments:

Post a Comment

Need an Invite?

Want to attend the wedding event? Be our guest, give us a message.

Name Email * Message *

Our Location