Sunday, May 10, 2015

Tagged Under: , ,

Bagaimana Untuk Mengatasi Masalah Cinta Dikalangan Remaja

Share

Bagaimana Untuk Mengatasi Masalah Cinta Dikalangan Remaja

Masalah cinta di kalangan remaja sebenarnya berpunca dari emosi. Sebagai remaja, kita mudah untuk berprasangka. Mudah untuk terasa bahkan mudah untuk marah. Kadangkala, melakukan sesuatu yang bodoh atas alasan sekadar mahu menguji sedalam masa cinta.





Saya juga pernah menjadi remaja. Saya rasai apa yang sedang dirasai seorang remaja bercinta. Cinta masa remaja memang indah. Suka apabila ada orang suka kita, apatah lagi orang itu suka dalam diam. Cinta semasa remaja jadi lebih indah apabila kita ada peluang bertemu dengan orang yang kita cintai itu setiap kali datang ke sekolah.

Masalah cinta di kalangan remaja pada hari ini semakin meruncing kerana 'cobaan' datang dari pelbagai sudut. Kadangkala, fitnah dan hasutan dari kawan-kawan menjadi punca. Hari ini, masalah cinta di kalangan remaja jadi lebih teruk disebabkan oleh kata-kata fitnah dari laman sosial (Facebook, Twitter) juga dari aplikasi perbualan atas talian seperti WhatsApp yang menyebar maklumat tanpa henti.

Sesiapa sahaja boleh berkata mengenai orang lain tanpa bukti yang kukuh. Bahkan, ia menjadi semakin teruk sehingga berubah menjadi perbalahan, pergaduhan, perang dingin, persengketaan.

Remaja hari ini bukan remaja semasa zaman saya dulu. Rema hari ini semakin mudah dipengaruhi kerana maklumat datang dari pelbagai sudut, yang mana akhirnya akan mempengaruhi mereka dalam diam.

Pada pendapat saya untuk menyelesaikan masalah cinta di kalangan remaja, kita sebagai orang lebih dewasa perlu duduk kemudian fahami mereka dengan lebih dekat.

Tidak ada guna mengherdik, memarah atau memukul. Itu cara dulu-dulu. Remaja hari ini semakin pintar, semakin educated kerana dunia semakin canggih.

Kita perlukan pendekatan saikologi. Caranya adalah dengan meraih kepercayaan mereka.

Jika kita memarahami remaja yang menghadapi masalah cinta, remaja itu akan semakin memberontak. Remaja ni sifatnya pentingkan kawan kerana mereka suka berkawan.

Maka oleh kerana itu, kita sebagai orang lebih dewasa perlu bertindak menjadi kawan mereka barulah kita boleh raih kepercayaan remaja-remaja ini. Apa jua nasihat yang kita berikan akan mudah diterima kerana kita menjadi kawan mereka, bukan guru disiplin mereka.

Masalah cinta di kalangan remaja boleh kita selesaikan dengan mudah apabila tahu caranya. Usah guna kekerasan.

Walaupun kekerasan itu kita lihat baik sebagai penyelesaian, tapi ia lebih membawa kemusnahan terutama kemusnahan dalam perhubungan seorang bapa dengan anak, seorang ibu dengan anak bahkan kemusnahan dalam perhubungan sesama adik-beradik.

Rotan sudah kurang relevan dalam menangani masalah cinta di kalangan remaja.

1 comments:

Need an Invite?

Want to attend the wedding event? Be our guest, give us a message.

Name Email * Message *

Our Location