Monday, June 23, 2014

Tagged Under: , , ,

SEKS BEBAS : Cinta Pelajar Universiti

Share

ISU PERCINTAAN PELAJAR UNIVERSITI

SEKS BEBAS

Gejala ini turut menular dalam kalangan mahasiswa Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) mahupun Swasta (IPTS). Mahasiswa merupakan golongan terpelajar dan berpendidikan tinggi yang bakal mengambil alih tampuk pimpinan negara.

SEKS BEBAS
Fenomena seks bebas tidak terbatas pada satu golongan atau peringkat umur tertentu sahaja. Malah ia berlaku daripada kalangan remaja sehinggalah kepada yang sudah tua, daripada tidak berpelajaran sehinggalah dalam kalangan yang berpelajaran tinggi dan berijazah.

Gejala seks luar nikah yang melibatkan masyarakat Malaysia semakin meruncing. Sepanjang tempoh dua tahun sehingga 2006, Jabatan Kebajikan Masyarakat menerima maklumat sejumlah 145 bayi luar nikah dibuang dan dijumpai di tempat awam atau diserahkan sendiri oleh ibu bermasalah kapada polis. Jumlah ini belum lagi melibatkan ibu yang memelihara anaknya yang lahir hasil perhubungan luar nikah, sudah tentu jumlahlahnya akan meningkat (Berita Harian 7 Mei 2007).

Satu laporan mengenai fenomena remaja Malaysia dan seks telah didedahkan oleh Healthcare Malaysia Sdn.Bhd yang dibuat oleh Durex 2002 ke atas 2,500 responden lelaki dan wanita yang berumur lingkungan 18-30 tahun tanpa mengira bangsa. berdasarkan soal selidik yang dikemukakan, didapati remaja yang berumur lingkungan 18 hingga 24 tahun paling kerap melakukan hubungan seks dan melahirkan anak luar nikah. Purata daripada mereka melakukan hubungan sebanyak 121 kali setahun atau tiga kali seminggu. Didapati percintaan merupakan faktor utama responden melakukan seks bebas.(Mohammad Shatar Sabran, 2003: 128).



Peratusan remaja Melayu yang melakukan seks bebas semakin meningkat sejak sedekad yang lalu. Majoriti orang Melayu iaitu 65% adalah beragama Islam tetapi malangnya amalan seks bebas ketika usia terlalu muda sangat nyata dan secara perlahan-lahan meningkat (Mariani dan Hamidah, 2005: 28). Masalah ini turut melibatkan pelajar-pelajar IPT, di mana terdapat banyak tulisan seperti akhbar, majalah dan artikel yang memaparkan tentang isu seks bebas yang berlaku dalam kalangan mahasiswa termasuklah pengakuan pelajar IPT sendiri yang melakukan perbuatan tersebut dan hamil anak luar nikah. Akhirnya mereka terpaksa mendiami rumah perlindungan wanita dan berhenti dari pengajian (Maszlee Malik dan Hamidah Mat, 2007:134) 

GAYA-GAYA PERCINTAAN PELAJAR IPT

• Pelajar bercinta dengan pelajar
• Pelajar bercinta dengan internet
• Pelajar bercinta dengan pensyarah
• Pelajar bercinta dengan suami orang
• Pelajar bercinta dengan datuk-datuk/orang-orang kaya
• Pelajar terlibat dengan cinta tiga segi

0 comments:

Post a Comment

Need an Invite?

Want to attend the wedding event? Be our guest, give us a message.

Name Email * Message *

Our Location